Forum Index


 
Register
FAQSearchMemberlistUsergroupsProfileLog in to check your private messagesLog in



 BIENVENUE 
BIENVENUE A TOUS SUR LE VRAI FORUM DU CIRCUIT ROUTIER ELECTRIQUE...FOLM...la PLANET ou on échange et on partage plein d'infos !!!
1967 Indy Turbine
Goto page: 1, 2, 3, 4, 5  >
 
Post new topic   Reply to topic     Forum Index -> LES SALONS DE FOLM -> SCRATCH BUILDING
Previous topic :: Next topic  
Author Message
Jairus Watson


Offline

Joined: 19 Nov 2009
Posts: 118
Localisation: Oregon USA
Moyenne de points: 0
Point(s): 118

PostPosted: Wed 30 Dec 2009, 01:30 am    Post subject: 1967 Indy Turbine Reply with quote

Driven by Parnelli Jones during the 200 mile race (500 miles) at The Brickyard (Indy), Car #40 lead 171 laps. On the 197th lap, it suffered a gear box failure ($6.00 part) and eventually finished sixth. What might have made a huge impact on automobiles had the gas turbine-driven car actually won the race? The next year, "the powers that be" changed the rules to make the use of the gas turbine untenable in INDY car racing although they tried again with the Lotus 56 "Wedge".

I was asked to build this example using one of John Havlicek's beautiful re-wound 26D motors. For a while I hesitated and balked at the idea of building a chassis with 4-wheel drive... but upon discovering a few drawings done by Steve O'Keefe over at Scratchbuilt.com sealed the deal.

All bearings will be sealed ball races including the idler between the motor and the central drive shaft. Gear ratio will be 4.125 to 1, but can be adjusted later if need be.

The chassis is to be constructed from brass rod as much as possible as if the car were constructed in 1967-68. Have not decided on the paint yet... Smile
Hope this one goes fast as I promised Bosmeck that I would start on his Honda F1 after the 1st.... nasvrodié

Jairus Watson
Back to top
Publicité






PostPosted: Wed 30 Dec 2009, 01:30 am    Post subject: Publicité

PublicitéSupprimer les publicités ?
Back to top
Jairus Watson


Offline

Joined: 19 Nov 2009
Posts: 118
Localisation: Oregon USA
Moyenne de points: 0
Point(s): 118

PostPosted: Wed 30 Dec 2009, 05:13 am    Post subject: 1967 Indy Turbine Reply with quote

Le concept de technologie de la conduite d'un arbre le long de l'axe du moteur est le défi ici et l'utilisation d'un dispositif de tendeur est ce que j'ai choisi. Le support moteur est une pièce en acier vintage que j'ai découpé et a ajouté quelques tube de laiton et tige de renforcer afin de maintenir maillage de vitesses en douceur et de calme. L'engin a un tendeur 0.125 "diamètre de l'arbre est tellement parfait pour une courte section de l'essieu. Paliers d'essieu sont utilisés dans les morceaux de tubes de production et l'oisif tourne bien quand il est lancé sur le pouvoir banc. Engins de bruit de fond très peu!

The engineering concept of driving a shaft running along the axis of the motor is the challenge here and the use of an idler gear is what I chose. The motor bracket is a vintage steel piece that I cut up and added some brass tube and rod to strengthen in order to keep gear mesh smooth and quiet. The idler gear has a 0.125" shaft diameter so is perfect for a short section of axle. Axle bearings are used in the pieces of tubing and the idler spins nicely when run on bench power. Very little gear noise!






Beaucoup d'espace pour les 0.938 "arbre d'entraînement et les engins de maintenant.
Plenty of clearance for the 0.938" drive shaft and gear now.


En avant et vers le haut!
Onward and upward! Cool

Jairus Watson
Back to top
Regis4446


Offline

Joined: 03 Apr 2007
Posts: 1,973
Localisation: Région Nantaise
Moyenne de points: 0
Point(s): 1,993

PostPosted: Wed 30 Dec 2009, 10:15 am    Post subject: 1967 Indy Turbine Reply with quote

Okay une superbe réalisation "in live" sur Folm
Merci Jairus

La carrosserie est une lancer?

Régis
Back to top
Chope Man


Offline

Joined: 21 Mar 2007
Posts: 17,549
Localisation: En général, plutôt en ville
Moyenne de points: 0
Point(s): 53,159

PostPosted: Wed 30 Dec 2009, 10:49 am    Post subject: 1967 Indy Turbine Reply with quote

Jairus Watson wrote:









Shocked nasvrodié

-----------
Cette fois ci, c'est officiel!
- On arrête le Slot
Back to top
Arno


Offline

Joined: 07 Apr 2007
Posts: 4,531
Localisation: reims
Moyenne de points: 0
Point(s): 4,012

PostPosted: Wed 30 Dec 2009, 10:57 am    Post subject: 1967 Indy Turbine Reply with quote

Faut absolument que je trouve des coques comme ca RollingEyes

---


Back to top
Visit poster’s website MSN
Chope Man


Offline

Joined: 21 Mar 2007
Posts: 17,549
Localisation: En général, plutôt en ville
Moyenne de points: 0
Point(s): 53,159

PostPosted: Wed 30 Dec 2009, 11:01 am    Post subject: 1967 Indy Turbine Reply with quote

Tu veux faire du Lexan ou c'est la forme de cette voiture ce VTM à turbine qui t'inspire ?

-----------
Cette fois ci, c'est officiel!
- On arrête le Slot
Back to top
Arno


Offline

Joined: 07 Apr 2007
Posts: 4,531
Localisation: reims
Moyenne de points: 0
Point(s): 4,012

PostPosted: Wed 30 Dec 2009, 11:03 am    Post subject: 1967 Indy Turbine Reply with quote

Chope Man wrote:
Tu veux faire du Lexan ou c'est la forme de cette voiture ce VTM à turbine qui t'inspire ?

Les deux Mr Green Je veux faire du lexan pour habiller certain chassis, et la forme m'inspire bien Mr Green

---


Back to top
Visit poster’s website MSN
Nicolaslot


Offline

Joined: 23 Mar 2007
Posts: 23,235
Localisation: Sur la chaise devant l'écran
Moyenne de points: 0
Point(s): 65,873

PostPosted: Wed 30 Dec 2009, 11:13 am    Post subject: 1967 Indy Turbine Reply with quote

Jairus Watson wrote:





Tout ce que j'aime, ça pourrait même être écrit en Chinois que ça ne me gênerais pas... Okay

Back to top
Chope Man


Offline

Joined: 21 Mar 2007
Posts: 17,549
Localisation: En général, plutôt en ville
Moyenne de points: 0
Point(s): 53,159

PostPosted: Wed 30 Dec 2009, 11:17 am    Post subject: 1967 Indy Turbine Reply with quote

Là je suis d'accord frère !

Et puis nos amis anglo-saxons font au moins l'effort d'utiliser un traducteur automatique pour ceux qui ne parlent pas le J.C. Van Dame ...

-----------
Cette fois ci, c'est officiel!
- On arrête le Slot
Back to top
1500GP


Offline

Joined: 13 Aug 2008
Posts: 11,848
Localisation: devant le Minitel
Moyenne de points: 0
Point(s): 11,847

PostPosted: Wed 30 Dec 2009, 11:34 am    Post subject: 1967 Indy Turbine Reply with quote





Fred

Back to top
1500GP


Offline

Joined: 13 Aug 2008
Posts: 11,848
Localisation: devant le Minitel
Moyenne de points: 0
Point(s): 11,847

PostPosted: Wed 30 Dec 2009, 11:37 am    Post subject: 1967 Indy Turbine Reply with quote

Arno wrote:
Faut absolument que je trouve des coques comme ca RollingEyes


Arno, MP...

Fred

Back to top
siffert
NEW 24 H FOLM

Online

Joined: 22 Mar 2007
Posts: 17,566
Localisation: soleil ... quoique !
Moyenne de points: 0
Point(s): 27,417

PostPosted: Wed 30 Dec 2009, 12:01 pm    Post subject: 1967 Indy Turbine Reply with quote

Nicolaslot wrote:
Jairus Watson wrote:





Tout ce que j'aime, ça pourrait même être écrit en Chinois que ça ne me gênerais pas... Okay



J'imaginais même pas que ça pouvait exister une chOse pareille ... pfff ..... Shocked

Ils sont forts ces chinois ! Mr Green

Vive l'occitanie libre !
Back to top
Arno


Offline

Joined: 07 Apr 2007
Posts: 4,531
Localisation: reims
Moyenne de points: 0
Point(s): 4,012

PostPosted: Wed 30 Dec 2009, 02:55 pm    Post subject: 1967 Indy Turbine Reply with quote

1500GP wrote:
Arno wrote:
Faut absolument que je trouve des coques comme ca RollingEyes


Arno, MP...

re

---


Back to top
Visit poster’s website MSN
Defray
Guest

Offline




PostPosted: Wed 30 Dec 2009, 03:03 pm    Post subject: Re: 1967 Indy Turbine Reply with quote

Jairus Watson wrote:
Indy Turbine



Certainement,les deux plus belles paroles de la langue Chinoise... Okay



Back to top
Jairus Watson


Offline

Joined: 19 Nov 2009
Posts: 118
Localisation: Oregon USA
Moyenne de points: 0
Point(s): 118

PostPosted: Wed 30 Dec 2009, 07:32 pm    Post subject: 1967 Indy Turbine Reply with quote

Bon, en dehors de construction du moteur et des engins de fainéant ... nous avons maintenant un arbre d'entraînement montures!
Okay, building outwards from the motor and idler gear... we now a drive shaft mounts!


Avec un équipement installé les engins de spin en douceur avec un minimum de bruit. Next up sont les essieux et dans le reste du châssis.
With equipment installed the gears spin smoothly with a minimum of noise. Next up are the axles and the rest of the chassis.



Cool

Jairus Watson
Back to top
Contenu Sponsorisé






PostPosted: Today at 08:39 pm    Post subject: 1967 Indy Turbine

Back to top
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic     Forum Index -> LES SALONS DE FOLM -> SCRATCH BUILDING All times are GMT + 2 Hours
Goto page: 1, 2, 3, 4, 5  >
Page 1 of 5

 
Jump to:  










FORUMAUTOPLUS






Index | Administration Panel | Create a forum | Free support forum | Free forums directory | Report a violation | Conditions générales d'utilisation
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Thème FOLM modifié par FOLM SLOT RACING EVENTS
referencement gratuit